Bespiegeling!

De kunst van het reflecteren

Reflecteren, handig om na een incident te analyseren waar het goed of fout ging en waar de verbeterpunten liggen. Een onmisbaar instrument als je aan de slag gaat met gedragsverandering. Maar hoe pak je dat reflecteren nou aan en hoe zit dat met ‘schaduwwerk’? Check de video of lees door en ontdek hoe je gerichter, grondiger en bewuster kunt reflecteren zodat je helderder kunt analyseren en slimmer kunt ontwikkelen.

SPIEGELTJE, SPIEGELTJE…

Reflecteren, handig om na een incident te analyseren waar het goed of fout ging en waar de verbeterpunten liggen. Een onmisbaar instrument als je aan de slag gaat met gedragsverandering. Maar hoe pak je dat reflecteren nou aan en hoe zit dat met ‘schaduwwerk’? Check de video of lees door en ontdek hoe je gerichter, grondiger en bewuster kunt reflecteren zodat je helderder kunt analyseren en slimmer kunt ontwikkelen.

KADER

Reflectie kan je plaatsen in het Maslowiaanse ontwikkelkader, zoals hieronder schematisch weergegeven.
In fase 1 ben je je er nog helemaal niet bewust van dat er iets niet gaat zoals het moet. Je ervaart misschien wel frustratie, maar hebt nog geen context. Een voorbeeld: je hebt nog nooit auto gereden en denkt dat het een piece of cake is.

In fase 2 word je geconfronteerd met je onkunde: toch balen dat dat omhoog laten komen van die koppeling en tegelijkertijd gasgeven een stuk lastiger is dan je dacht; dat het niet lukt.

In fase 3 heb je geleerd hoe het moet, maar je moet er nog wel je aandacht bij houden. Vergelijk dat maar met de periode dat je bijna mag afrijden tot de eerste paar maanden nadat je je rijbewijs gehaald hebt.

In fase 4 gaat alles op de automatische piloot; je denkt helemaal niet meer na over koppelen, schakelen en gasgeven, het gaat allemaal vanzelf.

En als je de fasen in hun onderlinge samenhang bekijkt, zie je drie ontwikkelmomenten:

A. bewustzijn, de overgang van fase 1 naar 2;
B. bekwamen, de overgang van fase 2 naar 3;
C. integreren, de overgaan van fase 3 naar 4.
In ontwikkelfase A pel je met name de gebeurtenissen, je gedrag, gedachten en gevoelens af tot het moment dat je ‘het licht’ en daarmee je ontwikkelpunt ziet. In ontwikkelfase B gebruik je je reflectieve vermogen om achteraf vast te stellen of je wel of niet bekwaam hebt gehandeld. Dan kan je vaststellen waar je gedragspatroon tot succes leidt en dat herhalen, of constateren waar het mis ging en bijsturen. Daarom is er in die fase nooit een gemiste kans: als je hebt ‘gefaalt’, brengt reflectie je bewustzijn en als je bent ‘geslaagd’, ben je je aan het bekwamen. Win-win dus!

4G-METHODE

Carl Gustav Jung, de befaamde Zwitserse psychiater, kennen we van de introductie van de beginselen “introvert” en “extravert” en zijn psychologische gedragstypen: denken, voelen, intuïtie en gewaarwording. Op dat onderzoek stoelden de dames K. Cook-Myers en I. Myers-Briggs later hun MBTI, Myers-Briggs Type Indicator, een systematische methode om persoonlijkheidskenmerken van personen in kaart te brengen. Jung had ook synoniemen voor bewustzijn en onbewustzijn, namelijk licht en duisternis. Schaduwwerk, ofwel reflectie, helpt om je bewust te worden van je verdrongen zwakheden, tekortkomingen en overtuigingen.

Een manier van reflectie is de 4G-Methode. Zorg dat je op een rustig moment de tijd kunt nemen om te bespiegelen op het onderwerp van je keuze. Als je het prettig vindt om van te voren te mediteren, of een mindfulness oefening, zoals een bodyscan, te doen, dan is dat een prima idee. Heb je niets met mediteren of mindfulness, zorg dan dat je in rust aan deze oefening begint.

Laat binnenkomen wat er is en noteer dat op een manier die voor jou prettig werkt. Doorgaans werkt schrijven het beste omdat het tempo dan wat rustiger is en je meer vanuit de emoties en gedachten kunt werken dan vanuit je ratio.

Gebeurtenis Wat gebeurde er feitelijk?
Gedrag Wat deed ik?
Gedachten Wat dacht ik?
Gevoel Wat voelde ik?

Je kunt het natuurlijk ook in de tegenwoordige tijd stellen, bijvoorbeeld als je onderzoek doet naar je intrinsieke waarden of als je een gebeurtenis uit het verleden afpelt en je wellicht niet meer weet wat je er toen over dacht, maar er tijdens het schrijven wel actieve gedachten over het onderwerp naar boven komen.

Als je dat wil, kan je het uitbreiden met:

Gevolgen Wat zijn de gevolgen? Is dat echt zo? Dat laatste zeker als je aan het piekeren bent
en dingen aan een realiteitstoets wil onderwerpen.
Gewenste
situatie Hoe zou je willen dat het zou zijn? Waar wil je naartoe?

EN…. ACTIE!!!

Tja, en dan zou je nog een “G” kunnen toevoegen: de “G” van: “GAAN”! Want, hartstikke mooi dat je een situatie afpelt, maar dat doe je niet zonder reden. Je zal een verandering willen aanbrengen. Op dit moment is het dus zaak om tot een actieplan te komen. Hoe wil je komen tot waar je wil zijn en hoe ga je voorkomen dat je op de snoozebutton van je leven blijft drukken; blijft uitstellen?
Daarbij is het zaak dat je voldoende waarborgen inbouwt om je limbische brein, het gedeelte van je hersenen dat alles graag bij het oude houdt, vóór in plaats van tegen je te laten werken. In mijn coachtrajecten bestaat een belangrijk deel van de sessies in het plannen en slim inrichten van acties die leiden tot bestendige gedragsverandering.

Ontdek een andere manier van reflecteren in mijn blog: When the shit has really hit the fan;
Reflectief incidentenonderzoek
Vragen? Neem contact op!

LEESVOER

Meer over dit onderwerp kan je vinden in de volgende boeken:

The Undiscovered Self
Carl G. Jung, Routledge, ISBN 9780415278386

Reflecteren en professionele ontwikkeling
Willem Verhoeven, Associatie voor Coaching, SKU 9789075353365

Kaart: Gestructureerd reflecteren
Associatie voor Coaching, SKU BOEK-30

Emoties in bedrijf
Willem Verhoeven & Huib Verhage, Associatie voor Coaching, SKU 9789075353273

Een dozijn dilemma’s, 13 oplossingen
Willem Verhoeven & Huib Verhage, Associatie voor Coaching, SKU 9789075353266

Recente blogs

BespiegelingGedragsveranderingReflectief incidentenonderzoek
Follow MYOB on Social Media:

Contactgegevens

De Wetering 23
4927 BS Hooge Zwaluwe
Nederland

06 46 616 292
info@mindyourownbiznizz.nl
Copyright 2020 - Mindyourownbiznizz
|
Algemene voorwaarden
|
Privacy Statement
Fotografie door: 
XziXzi
|
Site ontwikkeld door:
 Brandness Marketingbureau
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram